Senin, 22 November 2010

teratai






















Nymphaea (sebutan / ː nɪmfiː.ə /.) Adalah genus tanaman air bagi keluarga Nymphaeaceae. Ada sekitar 50 spesies dalam genus, yang mempunyai taburan kosmopolitan.
Nama umumnya, sama dengan beberapa genera lain dalam keluarga yang sama, iaitu Lily Air (Water Lily). Nymphaea berasal dari bahasa Greek yang bermaksud “bidadari”. Nimfa dalam mitologi Greek adalah makhluk ghaib feminin yang berkaitan dengan mata air, sehinggalah pelaksanaan nama bagi bungaan tanaman air difahami.
Daun Nymphaea mempunyai takik jejari dari lingkaran tepi daun ke batang (tangkai daun) di tengah.
Meskipun namanya lili-air, ia tidak mempunyai kaitan dengan bunga bakung yang sebenar (keluarga Liliaceae). Nama “lily” telah diterapkan ke sejumlah tanaman yang sama sekali tidak berkaitan rapat , seperti day lilies, bunga spider- lilies dan arum lilies, di samping bunga lili-air. Nymphaea (lotuses Mesir) juga tidak mempunyai kaitan dengan teratai China dan India genus Nelumbo, yang digunakan dalam masakan Asia dan suci bagi Hindu dan Buddha. Namun, genus Nymphaea berkaitan rapat dengan Nuphar, genus lain biasa disebut “teratai“ (lotus). Dalam Nymphaea, kelopak bunga (petal) yang jauh lebih besar daripada sepal, manakala bagi Nuphar pula kelopaknya (petal) lebih kecil dari sepalnya. Kematangan buah juga berbeza, dengan buah Nymphaea tenggelam di bawah permukaan air akan sebaik sahaja bunga menutup, sedangkan buah Nuphar pula di atas permukaan air sehinggalah ia matang. Kedua-dua daun bagi genera ini adalah sama dengan lekukan berjejari dari lingkar ke batang (tangkai daun) di tengah.(Rujukan :http://en.wikipedia.org/wiki/Nymphaea)










Tidak ada komentar:

Posting Komentar